torsdag 23 juni 2011

Mitt semestertips-Dominikanska Republiken

Jag är med och tävlar i Vings bloggtävling. Månadens tema är "Mitt semestertips" Så här kommer mitt semestertips - Dominikanska Republiken. Det var inte svårt för mig att välja resmål att blogga om. "Domme" som jag kallar det ligger mig mycket varmt om hjärtat. Det är mitt paradis på jorden. Och även ett ställe där min dotters ena halva av släkten lever sina liv.


Svajande palmer, milslånga kritvita stränder, piña colada drinkar, karibiska heta rytmer och en stor stor värmande sol, för bra för att vara sant? Nej det ÄR verkligen så. Ett riktigt semesterparadis med andra ord.

Det finns många anledningar till att välja Dominikanska Republiken som resmål. Ett underbart skönt klimat, ljummet vatten, goda frukter och drinkar, sköna människor och härlig musik.
Åker du på en romantisk bröllopsresa, är du partysugen eller åker du med familjen? Det finns något för alla.

Här kommer lite snabb info om detta härliga resmål.

Strandliv: Dominikanska är främst kännt för sina fina stränder. Många av hotellen har privata stränder med solstolar, vill du ha en lite mer folktom strand kan du hitta det utanför hotellområderna. Ofta finns det mycket vattenaktiviteter att göra. Snorkelturer, surfing, djuphavsfiske, bananbåtar med mera är bara ett litet urval av allt som finns. Vattnet håller en härlig temperatur året om!


Mat: Nationalrätten i Dominikanska består av ris, bönor, kyckling och sallad, detta äter dominikanerna varje dag och gärna flera ggr om dagen=) Det låter kanske inte så speciellt men är riktigt gott och bör provas om du inte gjort det innan. Detta köper du billigast på de små lokala restaurangerna/matvagnarna eller "hål i väggen". En rejäl måltid går på ca 20-25kr.
Väljer du istället att äta på de vanliga turistrestaurangerna så stiger priset avsevärt! Men du kan fortfarande komma undan någorlunda billigt om man jämför med vad det kostar här hemma.
Det finns gott om färsk frukt. Ät ananas, mango, avocado, mandariner, vindruvor och kokosnötter. Billigt och gott. Prova även att köpa sockerrör, de säljs i stora bitar, man tuggar endast ut sockersaften på dessa och spottar sedan ut resten igen.

Dryck: Dominikanerna dricker väldigt mycket rom, det kändaste märket är "Brugal" en lokal rom som har blivit mycket populär även i andra länder. "Mamajuana" är en blandning av rom, rödvin, honung träbark och örter som ligger och drar tillsammans, detta serveras ofta efter maten som en shot och smakar riktigt gott trots att den är stark, den påstås även vara bra för potensen.
När det gäller öl är det den lokala ölen "Presidente" som är störst på marknaden. Den är billig och god!


Uteliv: Hotellen brukar ha discon och underhållning på kvällarna på hotellområdet. Men den riktiga upplevelsen får du när du går ut på de lokala clubbarna och barerna. Här svänger folk på höfterna till reggaeton, bachata, salsa och marengue. Är det något som dominikanerna är bra på så är det att dansa och festa natten lång. Priset på drinkar och öl är ganska billigt så länge man håller sig till de lokala märkerna. Vissa ställen på de större clubbarna har inträde på ca 50 kr.

Ett lokalt band spelar marengue på ett uteställe.

Shopping: Dominikanerna rullar fina cigarrer och liksom Cuba exporterar de mycket av denna vara. Är du en cigarrälskare får du inte missa att besöka någon av de lokala fabrikerna där de rullas för hand. Något annat som man snabbt ser när man ger sig ut på gatorna är alla färgglada handmålade tavlor som säljs överallt. Dessa kan vara roligt att ta med sig hem, men glöm inte att pruta!! Förövrigt kan jag inte säga att det är något direkt shoppingparadis, de säljs en del souvenirer, bikinis med era som på de flesta andra turistorter. Något som är billigt är att gå på salong och fixa håret och att göra nagelförlängning eller pedikyr. En nagelförlängning i acryl går på ca 70-150 kr!



Transport: Jag rekommenderar inte att hyra bil, många i lokalbefolkningen har inte körkort och kör som dårar på vägarna. Åk istället taxi eller med minibussarna som kallas för "guagua" som går hela tiden, det är bara att hoppa på längs med vägen. Man kan även åka "motoconcho" som är mopedtaxi, för endast ett par kronor kör de dig vart du vill åka, sittandes bakom på moppen. Det är inte ovanligt att se hela familjer klämma ihop sig på en enda liten moppe=)


Hotell: De flesta hotellen på Dominikanska är gigantiska lyxiga "Al inclusive" hotell. När du bor på dessa hotell ingår allt. Frukost, lunch, middag, snacks och fria drinkar. Poolhandukar och fria solstolar. det är mycket bekvämt att bo på detta sätt då man inte behöver tänka så mycket på resekassan utan kan frossa i mat och drinkar, jouicer och glass tillbarnen.
Ving har ett stort utbud av härliga och strandnära hotell.

I Punta Cana på östra kusten ligger Riu Palace Punta Cana ett 5 stjärnigt hotell direkt på stranden.



På Ving hemsida finns även många andra fina hotell, kika in här så hittar du säkert något som passar dig!

4 kommentarer:

  1. hehe =) intressant läsning! Det fick mig ju inte att längta tillbaka mindre precis ;)
    Men det var dyra naglar, jag betalte ca 30 kr när jag gjorde mina där nere =) Fast det var i Santo Domingo och där är de nog billigare på det mesta! Stort lycka till i tävlingen!! Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Lockande läsning. Det du beskriver i början "Svajande palmer, milslånga kritvita stränder, piña colada drinkar, karibiska heta rytmer och en stor stor värmande sol" får mig att tänka på en av mina Karibiska favoriter. Nämligen ARUBA, smäktande vackert och väl värt ett besök. Det finns ju även bekväm charter dit
    :-)
    Det här är mitt semestertips till alla Ving-resefantaster: http://blogg.mama.nu/rosita/2011/06/26/en-charter-svenssons-favoriter/

    Hälsningar, Rosita

    SvaraRadera
  3. Åååh jag blir sjuk av längtan!!!

    SvaraRadera